Jomoni kavalad keerud

Lahendused probleemidele ja vastused küsimustele on igas inimeses olemas. Jomoni nime kandev enesetervendamismeetod annab kätte võtme ja juhatab otsija teeotsale.

Tekst: Kai Siidirätsep – Tervis +

Saalis on vaikne. Praktiseerijad seisavad igaüks omaette seina ääres, jalad lõbusalt ristatud.

Pisut käteasendeid muutes kallutavad nad end eri suundades. Kui keha on sel moel venitatud ja tunne- tatud, heidavad kõik külili põrandale. Väliselt ei toimu midagi erilist. Inimesed lamavad kerratõmbunult, jalad sõlmes ja käed rinnal risti, peod kaela ümber. Nad näevad välja kui vedrukujulised kõveri- kud. Imearmsad ja väga rahulikud.

“Jomoni harjutused on küll lihtsad, kuid sellele vaatamata on neil sügavale ulatuv mõju. Juba asendis olles tekib selge, lõdvestunud ja keskendunud ole- mine,” selgitab shindoterapeut ja -õpetaja Heli Randoja. “Kui oleme lõdvestu- nud ja pole kontrolli, energia liikumine elavneb. Meel rahuneb ja me hakkame kuulma-nägema vastuseid enda sees.”

Elegantselt praktiline

Heli Randoja ja teiste Eesti shindotera- peutide õpetaja on jaapanlanna Kazuko Kuratomi. Jomoni harjutused lõi ta just shindoterapeutide ja -koolitajate tarbeks, sest teisi saab aidata vaid rahulikus meeleseisundis ning end oma kehas hästi tundev inimene. Heli Randoja sõnul on jomon eriline ja praktiline venitamismeetod selgi põhjusel, et seda võib rakendada sõna otseses mõttes igal pool. Ka väga kitsastes oludes, näiteks kontoris, lennukis, rongis. Harjutu- si sooritatakse seistes, istudes ja lamades, nii ilma toeta kui ka toolile või seinale toetudes. Oskuslikult kasutatakse ära keha oma raskus. Eestlased veendusid Jaapanis oma õpetajat külastades, et jomoni harjutusi tehakse töötajate keha ning vaimu virgutamiseks innuga paljudes ette- võtetes. Kuna pole vaja ei spetsiaalset treeninguvarustust ega ohtralt ruumi, on need ideaalsed kontoriinimese abilised. Jaapanis läbi viidud uuringud kinnitavad, et firmades, kus jomon on tööpäeva osa, paraneb märkimisväärselt tööviljakus. Rõõmustav on teada, et harjutustel pole vastunäidustusi.

Üllatavalt lihtne

“Peatu, painuta, keeruta, lõdvestu ja meenuta! See ongi jomon – positiivselt passiivne,” selgitab Heli Randoja. Jomoni eesmärk on vabastada inimene füüsilis- test ja emotsionaalsetest pingetest ning saavutada keha, meele ja hinge tasakaal.                                               Meetod aitab inimesel avaneda, lõõgastuda ning näha ennast ja oma valikuid selgemalt. Tulemuseni jõutakse üllatavalt lihtsat teed pidi. Ringirahmeldamine asendatakse peatumisega, väljapoole suunatud ja ringirändav tähelepanu fokuseeritakse endale. Nii sünnib võimalus lihtsalt olla ja märgata midagi sellist, millest me tavateadvus ei pruugi teadlikki olla.                                                                       Sel põneval teekonnal aitab kaasa kehamälu, mis käivitub kehatunnetuse arenedes.

Võtmeks on keha asetamine tavapärasest erinevatesse asenditesse ja neis püsimine. Paljud asendid meenutavad  DNA- heeliksit. Kazuko Kuratomi sõnul jõuab inimene just sellelaadsetes asendites kõige kiiremini lihasepingete vähenemiseni ning ajatu infoni endas. Just neis asendites olles vaatavad ühtäkki inimesest endast vastu muutused, mis võimaldavad vana, koormava ja takistava lahti lasta ning eluga tasakaalustatumalt, tervema ja õnnelikumana edasi minna.

Teisisõnu peitub jomoni lihtne elegants selles, et tegelikult ei õpita mitte uusi oskusi, vaid keskendutakse ja lõdvestutakse määral, mis võimaldab jõuda keha sisemise tarkuseni. Igaüks liigub sel teel edasi omas tempos ja avastab endas just neid uusi nüansse, millega tegelemiseks on vaim parasjagu valmis.

Loe lisa www.shindo.ee, www.avantia.ee.